Kundklubb ger mer klirr i kassan

28 december 2021
jonas olsson

editorial

En kundklubb fyller många syften, men bland det viktigaste är att du knyter dina kunder närmare dig, så att de handlar mer och oftare, och du får mer klirr i kassan. Konsten att få lojala kunder är att få dem att självmant verkligen vilja handla hos dig. Du kanske har extremt bra och populära produkter, eller kanske har du det där lilla extra på köpet som gör kunden nöjd. 

Hur det rent praktiskt går till att starta en kundklubb får du hjälp med av ett företag som har stor vana vid att hjälpa företag med marknadsföringen. Du tar förstås hjälp av internet och har ett kundregister som du uppdaterar minutiöst och som ökar med tiden. Du kan få kunderna att värva sina egna släktingar och kompisar, och på så vis får du gratis reklam och en kundkrets som är positiv till dina varor och tjänster. 

Allt börjar med logotyp och hemsida

Fundera lite på vilken image du vill ha, och vilka associationer folk ska få av ditt firmanamn. Du kan få hjälp med att utforma en ny logotyp, om du känner att det skulle behövas. Sedan kan du koppla på en hemsida med näthandel, kundklubb och andra reklamaktiviteter. 

Kanske vill du lägga upp en liten film om dig och ditt företag, eller visa på en framgångshistoria. Du vill säkert också ha fräscha bilder på sortimentet som lockar till köp. Du kan låta din kundklubb ha ett lojalitetsprogram, där kunderna får höga rabatter om de gör stora inköp. 

 

image

 

Allt handlar om att synas

Dina kunder får inte glömma bort att handla av dig, så du kan ha rea, event, tävlingar och andra aktiviteter. Allting kommunicerar du enkelt via nyhetsbrev till dina kunder i klubben. Med datorernas hjälp, kundregister och statistikfunktioner, har du full koll på din kundklubb. 

Du följer lätt utvecklingen av dina affärer och din kundklubb, och du ser också hur många besökare din kundklubb har. Det är perfekt om dina tidigare kunder stannar kvar och är köptrogna, och du måste motivera dem genom att synas och höra av dig via nyhetsbrev och en kundklubb där de kan känna sig som vip-kunder. 

Anordna tävlingar där du lottar ut fina varor ur ditt sortiment, och låt kunderna se vinnarlistan på hemsidan. Det gäller förstås att få kunderna aktiva och hitta tillbaka till dina produkter regelbundet. Du kan ha positiva kundrecensioner där också, eller något annat som du tycker är roligt. Låt en proffsig webbyrå hjälpa dig.

Fler nyheter